Transpordi käigus mõjuvad kaubale tugevad jõud ning risk pakendite ning kauba vigastusteks on suur. Kui kaubad on transportimiseks ebasobivalt pakendatud, võivad nad kahjustusi saada ka hoolimata sellest, et vaheterminalid kaupu hoolikalt käsitlevad. Korrektne ja turvaline kaupade pakendamine on kindlaim viis ära hoida transpordil tekkida võivaid kahjustusi.
ACE Logisticsi hea koostööpartner DACHSER on mitmete aastate vältel monitoorinud transpordil tekkinud kaupade kahjustusi ning on järeldanud, et oluline osa neist on põhjustatud just sobimatust pakendamisest. Näiteks võib tuua kaubaaluse, kuhu on liiga palju pakke üksteise otsa laotud. Alumised pakendid deformeeruvad liigse raskuse all ning iga järgmine peale- ja mahalaadimine vaheterminalides suurendab veelgi enam kahjustusi.
Eriti keerukas on pakendamine grupikaubavedude puhul, kus koos transporditakse väga erinevat liiki kaupu. Kaupade pakendamine on omaette teadus. Saksamaal on seda viimased 26 aastat uurinud Fraunhoferi Kaubakäsitluse ja Logistika Instituut. Nende laboratoorium on testinud erinevaid pakendeid, kaubaaluseid, aluste kinnitusvahendeid, et tuvastada kitsaskohad kaupade pakendamisel ning minimeerida kaupade kahjustusi ning sellega seotud kulusid. Tulemused näitavad, et oluline osa on kõikide kasutatud pakkematerjalide kvaliteedil. Iga pakendi detail mängib olulist rolli kauba turvalisel kohalejõudmisel. Väike kokkuhoid kauba pakkimisel võib teisest küljest tekitada suuri lisakulusid, seetõttu ei tohiks kaupade pakendamisel pakkematerjali osas kokku hoida. 100%-lisi kindlaid lahendusi pole olemas, seetõttu tulebki iga kaubakahjustuse juhtumit eraldi analüüsida ning vigadest õppida.
Üks olulisemaid reegleid kaupade pakendamisel on, et kaup ei tohi ületada aluse mõõtmeid. Näiteks kui keraamilisest materjalist kraanikausid on laotud alusele ja nad ulatuvad üle aluse äärte, siis iga kurvi ja käänaku korral põrkub saadetis vastu teistel alustel olevaid kaupu. Kaupade kahjustused on sellisel juhul praktiliselt garanteeritud. Mõnikord võib ka esmapilgul tühine detail põhjustada palju pahandust. Näiteks on teada juhtum, kus vales asendis olevad värvipurkide traadist käepidemed põhjustasid purkide avanemise, mille tõttu sai kannatada nii auto kui ka teised kaubad, rääkimata kaotsiläinud värvist.
Suuremate ja raskete kaupade puhul tuleb jälgida, et need oleks kindlalt alusele kinnitatud. Pigem maksta pisut rohkem ja kasutada suuremaid kaubaaluseid, kui riskida kauba võimaliku kahjustusega. Hea võimalus kaupu transpordil kaitsta on neid kiletada spetsiaalse tugeva pakkekilega.
Parima pakendi valik sõltub lõppkokkuvõttes konkreetse saadetise iseloomust ning transpordiviisist. Juhul, kui Teil tekib küsimusi oma kaubale õige pakendi valikul, siis võib julgesti pöörduda meie transpordikorraldajate poole ning nõu küsida. See muidugi ei vabasta kaubasaatjat pakendiprobleemiga tegelemisest ja meiepoolset juhist saab vaadelda pigem kui soovitusena. Iga kaubasaatja siiski võtab ise vastu lõpliku otsuse pakendi kohta ja kannab ka vastutuse.
Inge Parring
Kvaliteedi- ja personalijuht