Sügisperioodil oleks lennusaadetiste planeerimisel mõistlik varuda tavapärasest veidi enam aega ning võrrelda nii tarnekulu kui ka transiitaja osas erinevate lennufirmade võimalusi. Standardteenusena terminalist terminali saates koosneb tarnekulu lennueelsete protseduuride kuludest ning konkreetse lennufima baastariifist ja lisatasudest (kütuse- ja turvatasu). Erinevalt baastariifist, mille kehtivus on üldjuhul fikseeritud lennuperioodiks (kevad-suvine ja sügis-talvine lennugraafik), reageerivad lennufirmad lisatasude muutmisega kütuse hinna kõikumisele maailmaturul.
Kütuse lisatasu suurust arvestatakse IATA (International Air Transport Association) poolt kehtestatud kütuse hinnaindeksi järgi, mis kalkuleeritakse viie tähtsama kütusebörsi (Rotterdam, Vahemeri, Singapur, Mehhiko laht, USA läänerannik) hindade põhjal. Praeguseks on jõutud olukorda, kus paljudel suundadel ületavad lisatasud baastariifi taseme.
Lufthansa, Finnair, Turkish Airlines, Singapore Airlines, Qatar Airways on teatanud kütuse lisatasude tõstmisest alates 16. septembrist. Praeguseks teatatud muutused lisavad juba arveldatavale tariifile sõltuvalt lennufirmast 0,05 – 0,15 EUR/kg reaalkaalu kohta. Näiteks Lufthansa puhul on alates 16. september kütuse lisatasu endise 1,20 EUR/kg asemel 1,25 EUR/kg. Finnairi puhul vastavad numbrid 1,00 EUR/kg ja 1,12 EUR/kg. Kuna lennukompaniide kütuse lisatasude arvutamise põhimõtted on sarnased, eeldame, et lähinädalatel teatab samalaadsetest muudatustest rida teisigi lennufirmasid.
Kui Eesti seisukohast vaadates on lisatasude arveldamise osas üldjuhul kasutatud arveldamise aluseks reaalkaalu, siis alates oktoobrist näeme ka selles suunas jõulisi muudatusi: Suured lennufirmad (Lufhtansa, Singapore Airlines) on juba väljastanud pressiteated, mille kohaselt hakkab Singapore Airlines puhul alates 01. oktoobrist ning Lufthansa puhul alates 27. oktoobrist lisatasude arveldamine käima arvestusliku e. mahukaalu põhjal.
Samal avaldusel on aga ka teine pool e. arveldatavad kütusetariifid vähenevad alates 27. oktoobrist keskmiselt 0,10 EUR/kg võrra. Lühidalt kokku võttes: tarnekulud raske kauba saatja jaoks vähenevad ning mahulise kauba saatjale suurenevad. Põhjuseks on toodud turgude-põhise arveldamise ühtlustamise vajadus – praeguseks on välja kujunenud piirkonnad, kus lisatasude arveldamine on juba nö "ajalooliselt" või kohalike seaduste järgimise tõttu käinud juba aastaid arvestusliku kaalu põhiselt (näiteks eksport Aasiast ja Indiast). On põhjust arvata, et sellise avalduse põhjal korrigeerivad ka teised allianssi kuuluvad liinid arveldamismeetodeid ning analoogseid avaldusi lisandub alates sügis-talvisest lennugraafikust veelgi.
ACE Logistics Estonia aktiivses portfellis on ekspordikaubaveolepingud enam kui 50 lennufirma või nende esindajatega. Igaühel neist on väikesed nüansid kas pakutava tarneaja, baastariifi, lisatasude, kaubaruumi piirangute vms osas. Sobivaima võimaluse leidmiseks soovitame ühendust võtta airsea@ace.ee ja võimalikult täpselt kirjeldada lõpptulemust e. mis tüüpi kaubaga on tegu, kas pakkida saadetis ühele alusele või saata karpidena, millal on kaup valmis vedajale loovutamiseks ning millal hiljemalt peab saadetis jõudma sihtlennujaama. Koostöös leiame kõige mõistlikuma lahenduse!
Kersti Orgma
ACE Logistics