• Mis toimus ekspedeerimisäris või ACE Logisticsi tegevuses eelmisel aastal, et ettevõte müügitulu langes, kuigi majandus oli sel ajal Eestis veel kasvutrendis? Tõenäoliselt ekspedeerimisäri eelmsel aastal kokkuvõttes ikkagi kasvas Eestis, vähemasti selles sektoris, kus meie ettevõtte tegutseb. Tõepoolest ACE Logistics-i Eesti ettevõtte müügikäive vähenes (-5,6%). Selle peamiseks põhjuseks oli lennutranspordis toimunud mahtude oluline vähenemine. Samal ajal maanteetranspordis, mis on tänaseks kujunenud ettevõtte suurimaks tegevusvaldkonnaks oli meil siiski ka positiivseid arenguid. Kokkuvõttes olukorras, kus käive langes, suutsime kasvatada saadetiste arvu 17%, ületades parimatel kuudel 4000 saadetise piiri.
• Milline oli ACE Logisticsi kasvuprognoos tänavuseks aastaks ja kuidas vastas sellele I poolaasta tulemus? Milline oli ACE Logisticsi kasv tänavu I poolaastal võrreldes eelmise aasta sama perioodiga? Käesolevaks aasta kasvuprognoosi oleme teinud konservatiivse + 5% . Loodame lennutranspordi olukorra mõningast stabiliseerumist ja jätkuvat turu keskmisest kiiremat arengut maanteetranspordis. Ladustamise ja tollivormistuse osas oleme plaanides tagasihoidlikud ja eeldame sarnast tulemust võrreldes varasema aastaga. Esimene poolaasta on möödunud suures osas vastavalt plaanitule, teenistuse kasv +4% võrreldes 2013. aasta sama perioodiga.
• Milliseid ACE Logisticsi majandustulemusi mõjutavaid trende te tänavuseks aastaks prognoosisite, kui käibe ja kasumi eesmärke planeerisite? Näeme Eesti turul veomahtude kasvu pidurdumist ja ümberstruktureerumist veoviiside vahel. Muutused on eelkõige tingitud Eesti ja meie põhilisteks väliskaubanduspartneriteks olevate riikide majanduste negatiivsetes lähituleviku väljavaadetes, see paneb ettevõtjaid (ekspedeerimisettevõtte kliente) ümber vaatama oma seni toiminud logistikakontseptsioone ja tarneahelaid üldisemalt.
• Kas teie prognooside kohaselt pöördub Eesti majandus II poolaastal taas kasvule või jätkub langus? Ma arvan, et jätkub praegune trend, kus olulist muutust paremuse ega halvemuse suunas ei toimu. Leian, et kui Eesti suudab hoida eelmise aasta taset või minimaalselt kasvada II poolaastal on juba isegi hea saavutus, vaadates mis meie ümber toimub.
• ACE Logistics laiendas tänavu oma tegevust Soome. Kas on veel plaanis uusi riike, kus alustate tegevust? Hetkel midagi konkreetset välja öelda ei ole. Oleme 22 aastat tagasi asutatud ja eesti omanikele kuuluv ettevõte, mis tegutseb tänaseks 5 riigis (Eesti, Läti, Leedu, Valgevene, Soome). Meie väljavaated laienemiseks uutesse riikidesse on üsnagi piiratud seoses kokkulepetega meie peamiste strateegiliste välispartneritega. Samal ajal soovime ka riskid hoida mõistlikkuse piires.
• Millesse ja kui ACE Logistics tänavu investeerib? Ekspedeerimisäri tavamõistes üldiselt ei nõua suuri investeeringuid, kui just ei soovi ise omada suures mahus põhivara (kinnisvara, masinaid,seadmeid, jne). Seetõttu meie suurim väärtus on inimesed, kes meil töötavad. Üritame võimaluste piires pakkuda töötajatele meeldivat töökeskkonda, võimalusi enesearenguks ja töövälist tegevust. Kõigele sellele lisaks ka motiveerivat palgasüsteemi ja õiglast töötasu. Kokkuvõtlikult investeerime inimestesse ja suuremaid kapitalimahutusi mujale plaanitud teha ei ole. Arendusfaasis on oma veebikeskkonna väljatöötamine klientidele, mille tulemusel suudame kliendi ja meie enda tööd operatiivsemaks ja efektiivsemaks muuta.
• Kuidas mõjutab ekspedeerimisäri järgmisest aastast jõustuv väävlidirektiiv laevakütustele? Kindlasti mõjutab aga kui palju, seda on väga raske hinnata. Raskemas seisus kui Eesti on Soome, kes ühenduses Euroopaga asetsevad kui saarel. Kogu kaup peab vähemal või rohkemal määral kasutama veeteed, et Soomest Euroopasse jõuda ja vastupidi. Samal ajal olen aru saanud et enamik laevasid ei ole saanud endale puhastusfiltreid ja plaanivad hakata kasutama ajutise lahendusena diislikütust. See omakorda mõjutab diislikütuse tarbimist, mis viib ülesse selle hinda. Diislikütuse hinnal on aga otsene mõju maantevedudele, jne, jne.
• Mis mõjutab lähiaastatel ekspedeerimisäri? Ma arvan, et lähiaastatel peame kohanduma eluga kus veomahud oluliselt ei muutu aga surve kuludele kasvule jätkub. Ettevõtted peavad hakkama saamiseks leidma võimalusi oma tegevusi efektiivsemaks- tõhusamaks muutumisel. Ma arvan, et me näeme ka klientide poolt tulevikus rohkem läbiarvutatud ja kaalutletumaid otsuseid oma logistikaostude tegemisel. Kulu versus tarneaeg versus teenindustase võib saada paljude logistikateenust tarbivate ettevõtete jaoks uue lähenemise kuna elu lihtsalt nõuab seda.
ACE Logistics Group 2013 aastaaruandega saate tutvuda: http://www.ace.ee/firmast/aastaaruanded
Andres Matkur
Tegevjuht