Uues seaduses on jäänud kehtima paljud senised põhimõtted, aga on ka palju uuendusi. Varasemaga võrreldes on suurenenud vedaja vastutus autojuhi poolt toime pandud autoveoalaste rikkumiste eest. Olulisema muudatusena hakkab edaspidi veose saatja kandma vastutust ka tegevuste eest, mille üle tal on kontroll ning mille eest seni on üldjuhul vastutanud autojuht ja veofirma. Näiteks laieneb saatja vastutus veose saatedokumentide täitmise ning veose sõidukile paigutamise, kinnitamise või katmisega seotud rikkumiste eest. Antud artiklist leiate mõned olulisemad muudatused koos meiepoolsete kommentaaridega.
VEOSE SAATJA-le lisandunud kohustused:
- Veolepingu sõlmimisel peab veose saatja või ekspedeerija kontrollima, et isikul, kellega veoleping sõlmitakse, on õigus veosevedu korraldada §5(5).
Kommentaar: Kõigi ACE poolt korraldatud vedudel tagab tegevusloa olemasolu kontrolli ACE ja saatja selle pärast muret tundma ei pea.
- Veose saatja peab veose vedamiskindlalt paigutama, kinnitama ja katma §34(3).
Kommentaar: ACE poolt korraldatud väikesaadetiste veol, kus korjed toimuvad kaubikute või tagaluuk veokitega ning terminalides toimuvad ümberlaadimised, vastutab laadimise eest ACE volitatud autojuht. Oluline on seejuures saatja poolne piisav pakendamine ning markeeringud ja juhised, kuidas kaupa peab käsitlema. Otsesaadetiste puhul, kus kaup laaditakse peale ja see toimetatakse saajale kohale ilma vahelaadimisteta, vastutab kauba laadimise ja kinnitamise eest siiski ka kauba saatja.
- Veose saatja vastutab, et tema paigutatud veose tegelik mass ja mõõtmed vastaksid veose saatedokumentides märgitule, ning tagab, et veosega mootorsõiduki, selle haagise või autorongi tegelik mass vastaksid liiklusseaduse 80 nõuetele §34( 4).
Kommentaar: Autojuhil reeglina puudub võimalus veose täpse massi määramiseks, seega on saatja kohustus teavitada õiged andmed veose massi ja mõõtmete kohta. Kasutades e-ace veebikeskonda saate saatedokumendi (veokiri) peale tellimuse kinnitamist mugavalt välja printida.
Uue seaduse plussidest ja miinustest annab täpsema ülevaate Hr. Jaak Kivisild Äripäeva logistikauudistes : http://www.logistikauudised.ee/arvamused/2018/05/29/uue-autoveoseaduse-plussid-ja-miinused
Seaduse terviktekstiga saab tutvuda: https://www.riigiteataja.ee/akt/111012018001
Katrin Tiidrus