Väikeste, avatud majanduste puhul, nagu seda on ka Eesti, on tegelikult vaid üksainus tee, kuidas ennast pikemas perspektiivis ära majandada ja elatustaset tõsta. Nimelt suuta oma loodud väärtust väljaspoole piire müüa ehk teistesõnadega oma tooteid ja teenuseid eksportida. Vahepealsed hullud laenuaastad uimastasid ühiskonda sedavõrd, et majanduse põhitõed kippusid kahjuks ära ununema ja võttis võimust pettekujutelm, et selline ohjeldamatul laenurahal ja sisetarbimisel põhinev majandusmudel on lõputult kestev ja jätkusuutlik.
Ekspordisektorist ja selle olulisusest on räägitud viimasel ajal väga palju, mis on iseeenesest juba igati positiivne muutus. Samuti on meil ka mitmeid positiivseid näited ettevõtete suurenenud ekspordivõimekusest ja tulevikuplaanidest ning uutest investeeringutest eksportivasse sektorisse. Ka makromajanduslikul tasemel on viimase aja statistika näidanud ennast positiivses valguses, seda nii positiivsete suhtarvunäitajatega väliskaubandusbilansis kui ka ekspordinäitajate üldises paranemises. Ekspordisuutlikkuse tõstmisega tegeletakse mitmel rindel ja seda ka riigi poolt.
Mõneti aga tahaplaanile on jäänud asjaolu, et ka logistikasektoril on äärmiselt suur roll ekspordi konkurentsivõimes. Rääkides ekspordisektori konkurentsivõimest ei tohiks me kindlasti ära unustada seda, et konkurents toimub globaliseerunud majanduskeskkonnas, mis esitab eksportivatele ettevõtetele olulisi strateegilisi väljakutseid.
Valikud strateegilisel tasandil sealhulgas tegevuskoha valikul on sõltuvad mitte ainult tarnijate/klientide lähedusest või tootmiskulude madalast tasemest vaid ka regiooni logistika arengutasemest. Hetkel on aktuaalne, mis saab rahvuslikust lennufirmast. Peetakse oluliseks selle püsimist, et säilitada suurem hulk otselennuühendusi olulisemate Euroopa lennujaamadega. Analoogne probleemistik on seotud eksportiva tööstuse sõltuvusest kohalikust logistilisest võimekusest tarnida kaupu õigel ajal õigesse kohta optimaalsete kuludega. Mida paremad ja mitmekesisemad on kaupade tarnevõimalused, seda konkurentsivõimelisemad on meie eksportööride tooted sihturgudel.
ACE Logistics on tegutsenud kohaliku ettevõttena Eesti logistikamaastikul nüüdseks juba pea kakskümmend aastat. Oleme nende tegevusaastate vältel olnud läbi oma laiapõhise tegevuse tunnistajateks Eesti väliskaubanduse tekkele ja muutustele selles. Huvitav on märkida et aasta- aastalt on meie poolt käsitletud eksportsaadetiste osakaal järjest suurenenud ja viimasel aastal jõudnud import-eksport saadetiste arv peaaegu tasakaalu.
Oleme ka omalt poolt viimastel aastatel panustanud oluliselt just ekspordisuunaliste veosüsteemide arendamisele. Alates sellest aastast oleme turule toonud uue teenuse, mis on mõeldud eksportööridele, kes saadavad väikesaadetisi (10-2500kg). Suudame uue teenusega katta enamus Euroopa riike regulaarsete igapäevaste vedudega maanteetranspordil, mis annab võimaluse Eesti eksportööridel oma kaupu saata välisturgudele sagedamini, kiirelt ja mõistliku hinnaga. Loodame et anname sellega omapoolse tagasihoidliku panuse meie kohaliku ekspordisektori konkurentsivõime parandamisse.
Andres Matkur
ACE Logistics