Peatselt täitub aasta eriolukorra kehtestamisest Eestis ja paraku on viiruse nakatumisnäitajad taas tõusuteel. Postimehe logistikateemaline erileht pöördus hiljuti meie poole, et uurida, kuidas koroonaviirus on mõjutanud logistikasektorit, mismoodi meil eelmine aasta möödus ja kuidas uus on alanud. Avaldame teile intervjuu vastused täismahus.
Kuidas on koroonaviirusest tekkinud olukord seni mõjutanud teie sektorit – ettevõtteid, teenuseid, kliente?
Covid-19-st põhjustatud tervisekriis on kahtlemata kogu logistikasektorit mõjutanud, samas võrreldes osade teiste sekoritega võime öelda, et logistika valdkonnas on läinud suhteliselt hästi. Kaupade liikumine vähemalt Euroopa piires pole olnud oluliselt takistatud. Küll aga mõjutas kriis oluliselt lennukaupade vedu, kuna palju kaupu veetakse reisilennukitega, mille graafikuid ja mahtusid on kriisist tulenevalt väga olulisel määral kärbitud. See omakorda on põhjustanud märgatava hinnatõusu. Lennutranspordi ebastabiilsuse tõttu oleme soovitanud oma klientidele alternatiivse lahendusena kaupade tarnimist raudteel. Raudtee teenus toimib häireteta ning transpordihinnad püsivad stabiilsemad ning klientide huvi raudteelahenduste vastu kasvas eelmisel aastal tugevalt. ACE Logisticsi laias kliendibaasis on neid, kelle mahud praeguses olukorras on langenud, aga ka neid, kelle töömaht on hoopis kasvanud. Mitmel kliendil on häiritud globaalsed tarneahelad ja osad neist on sunnitud oma tarnijaid ümber vaatama. Ekspordi suunal oli eriti selgelt märgata kasvutrendi transpordi osas kohaleveoga eraisikutele, mistõttu nõudlusele reageerides arendasime eelmisel suvel välja uued teenused ettevõttelt eraisikutele kohaleveol üle Euroopa.
Kuidas lõppes möödunud aasta teie jaoks?
ACE Logistics on töötanud kogu kriisi ajal täiel võimsusel. Vaatamata keerulisele olukorrale läks ACE Logisticsil eelmine aasta igati tegusalt ja hästi. Aprillis laienenes ACE Logistics Group Ukrainasse ja maikuus alustasime opereerimist uues logistikakeskuses Rae vallas, Harjumaal. Hoones on 2300 ruutmeetrit terminalipinda ja 2600 ruutmeetri suurune kõrgladu. Kontor võtab enda alla 1000 ruutmeetrit. Krundil on veel ruumi, et ehitada 4000 ruutmeetri ulatuses. Kogu investeeringu suurus oli 5 miljonit eurot. Meie saadetiste mahud ja käive jäid küll enne kriisi tehtud prognoosidele alla, aga kasvasid siiski võrreldes 2019.aastaga. Suurem mahtude langus oli aprillis ja maikuus, aga aasta lõppes suure kasvuga. Klientidega suheldes oleme täheldanud märgatavalt suuremat huvi laoteenuste vastu, et viia ettevõtte püsikulud muutuvkuludeks. Uues logistikakeskuses saame selleks tingimusi pakkuda.
Millise õppetunni olete kriisist saanud?
Kriis on ehk õpetanud, et kõige olulisem on hinnata riske, hoida oma töötajaid ja hoida toimivad süsteemid töös. Sooviks kindlasti tunnustada meie töötajaid, et suutsime väga kiirelt olukorraga kohaneda, kolida kontoritöötajad kodukontoritesse ja ka terminali ja lao poolel töö ei kannatanud. Lisaks saime kiirendatud korras viia lõpuni mõned IT arendused, mis seni olid venima jäänud. Samuti jätkasime aktiivset suhtlust oma klientidega ja soovime tänada kõiki kliente, kes on selle keerulise aja üle elanud ja jäänud meiega.
Kuidas on uus aasta alanud, kas tulevik tundum pigem tumedam või heledam ning millest see sõltub?
Uus aasta on alanud eelmisest aastast aktiivsemalt, mis sisendab positiivsust. Jaanuarikuus tegi ehk kõige rohkem muret ja lisatööd Brexitist tulenev bürokraatia ja tolliprotseduurid Suurbritanniaga, aga nüüdseks on olukord muutunud paremaks. Järgmised kuud on seoses vaktsineerimisega ja võitluses viirusega olulise märgiga. Loodame, et hiljemalt suveks saab ka viiruse teine laine maha surutud, misläbikaubavahetus elavneks veelgi.
ACE Logistics