ACE Logisticsil täitus hiljuti 24. tegevusaasta. 1992. aastal loodud Eesti kapitalil põhinev ACE Logistics ettevõtete grupp on tänaseks laienenud oma tegevusega viide riiki, lisaks Baltikumile ka Valgevenesse ja Soome. Meie peamiseks tegevusalaks on kaubavedude ekspedeerimine, spetsialiseerumisega väikesaadetiste segmendile. Samuti osutame ekspedeerimisega kaasnevaid teenuseid, nagu näiteks tollivormistus, ladustamine jms. Lisaks ekspedeerimisele osutavad meie grupi ettevõtted ka kaubakäsitlusteenuseid lennuväljal ja peamüügiagendi teenust lennukompaniidele.
Viimased aastad on osutunud ettevõttele kokkuvõttes väga edukaks. Oleme suutnud turu keskmisest enam kasvada, samal ajal säilitades ka eesmärgistatud kasumlikkuse. 2015. aastal oli ACE Grupi konsolideeritud käive rekordiline 22,2 milj eurot, kasvades aastaga +11%. Töötajate arv on tõusnud 130-ni.
Eestis oli ACE’i käibe kasv eelmisel aastal +3% ja selle aasta esimesel poolaastal +4%. Kui kõrvutada seda Eesti üldise majanduse käekäiguga, siis võime öelda, et oleme enam-vähem majandusega samas rütmis hakkama saanud ja meie turuosa on jäänud seega ka enam-vähem samale tasemele või pigem natuke kasvanud. Samal ajal aga on meie poolt käsitletud saadetiste arvud tõusnud vastavalt +16% ja +17%. Selline trend iseloomustab meie arengut tegelikult juba mitmel viimasel aastal, kus käibe kasv jääb oluliselt alla saadetiste arvu kasvule. Põhjustena saab nimetada konkurentsist tingitud survet müügihindadele, madalama marginaaliga teenuste osakaalu suurenemist ning keskmise saadetise väiksemaks muutumist.Surve müügihindadele on seotud Eesti turu väiksusega ja üldise kasvu puudumisega, mida võimendab uute tulijate turule sisenemine. Viimasel paaril aastal on üsna mitmeid väikemaid ja keskmise suurusega edukaid
ekspedeerimisettevõtteid suutnud vanadelt olijatelt turgu võita ja teinud seda väga edukalt. Üldine tendents on olnud ekspedeerimisettevõtete majandusaasta aruandeid lugedes selline, et käivet on suudetud küll mönevõrra kasvatada, aga kasumlikkuses on oluliselt järele antud. Kindlasti on üheks oluliseks põhjuseks rentaabluse vähenemises ka kiire palgatõus viimasel paaril aastal, millega ei ole veel hästi kohaneda jõutud.2016. aasta selles osas olulisi muutusi kaasa ei ole toonud, toimub võitlus oma koha eest päikese all. Lähiaastatatel me Eesti majanduses tõenäoliselt üle 5%-list aastast kasvu nägema kahjuks ei hakka, pigem jääme sinna 1-3% kasvu juurde, mis tingib suures plaanis analoogse situatsiooni jätkumise. Edukamateks osutuvad need ettevõtted, kes suudavad oma põhitegevuses suurendada efektiivsust ja mahtu, säilitades sellega piisava stabiilsuse ja hakkamasaamise. Samal ajal leides võimalusi pöörata tähelepanu uutele valdkondadele, mida arendades ja millesse investeerides võita juurde turgu tulevikus, kus täna ei olda tegevad või tugevad.
ACE’is me käitume just täpselt selliselt – hoiame fookuse põhitegevuse efektiivsuse tõstmisel ja nende teenuste aktiivsel müümisel ning pöörame tähelepanu valdkondadele, kus näeme endal võimalusi tulevikus. Täna on meie peamiseks tugevuseks ülemaailmsed lennutranpordi lahendused ning üle-Euroopalised väikesaadetiste veod maanteetranspordil. Panustame nendele valdkondadele jätkuvalt. Näeme tulevikus potentsiaalseid uusi võimalusi enda jaoks rahvusvahelises pakiveos, osakoormate ekspedeerimises ning ladustamises – nende valdkondade arendamise ja järeleaaitamisega tegeleme jõudu mööda, et rongist mitte maha jääda.
Lähiaastate osas olen mõõdukalt optimistlik, olenemata, et makromajanduslikud prognoosid Eesti osas ei ole just kõige helgemad. Mõõdukas optimism põhineb järgmistel asjaoludel: esiteks on üle poole Eesti väliskaubandusest seotud Põhjamaade ja meie Balti naabritega. Teadaolevalt on viimasel paaril aastal kasvanud meie Balti naabrite ja Rootsi majandused Eestist kordades kiiremini, mis annab lootust ka kaubavahetuse suurenemiseks nende riikidega ja riikide vahel. Eestil on siin teatud roll ka transiitriigina täita. Teiseks, kuigi Soome, kui Eesti jaoks suurima väliskaubanduspartneri majandus on endiselt depressioonis, on siiski näha märke paremuse suunas. Kolmandaks, Eesti saabuv eesistumine EL-s omab küll pigem emotsioonilist väärtust, kuid millel on siiski oma teatav positiivne mõju riigile tervikuna.
Mis puudutab ACE’i lähitulevikku, siis oleme ettevõtte arengus jõudnud sinnamaale, et oleme otsustanud eraldada meie Eesti ettevõtte ja Grupi emaettevõtte tegevjuhtimise ja selleks oleme kuulutanud välja avaliku konkursi ACE Logistics Estonia AS tegevjuhi/juhatuse liikme leidmiseks. Loodame leida meie organisatsiooni väärtushinnanguid jagava, teotahtelise inimese, kellel on tahe ennast tõestada rahvusvahelise ekspedeerimisettevõtte juhina.
Andres Matkur
ACE Logistics Estonia tegevjuht